onsdag 21. september 2011

fylte horn

Forrige helg hadde jeg de 4 guttene som betyr mest for for meg (uten blod-relasjon) i verden på middag. Siden det var meg og gutta bestemte jeg meg for å lage noe som er litt "guttete", men litt mer avansert enn en frossen pizza. Jeg skulle også på jobb så det måtte være noe jeg kunne lage før jeg gikk på jobb men som jeg varmet opp etterpå. Dommen falt på fylte horn.
Jeg lagde deigen

hvetedeig 24 horn, 2 brød
50 g smør
5 dl melk
50 g gjær
1 ts salt
750 g mel

1. bland det tørre
2. smelt smør, bland melk og smør til smøret er lunket.
3. bland smørblandingen med det tørre og hell melken oppi.
4. la heve til dobbel størrelse 
    - jeg pleier å sette bollen i glovarmt vann i vasken og plastikkfolie over i ca 1/2 time.
5. Del deigen i 3, skjevl deigen som en rundt pizza og den i 8 stykker. Strø fyllet i toppen av delen og brett/rull deigen rundt fyllet, legg på platen
6. stek midt i ovene i 10-15 min på 225'c 

tips: for grove horn bytt halvparten av hvetemelet med et grovt mel. 

Fyllet var skinke biter, krydret med chilipepper, hvitløk og piffi (jeg prøvde noen med carri i tillegg, det slo ikke ann) og ost.

Så bar turen på jobb, hele "fritid" i Sandnes kommune hadde en stand på "ny i sandens" eventen. Vi på L54 hadde "pai" kasting, hver halvtime fikk ungdom lov å kaste papp-tallerkner fylt med krem på de ansatte. hvis du traff en i ansiktet fikk du gave kort på en kaffe og muffins på L54 og hvis du traff to fikk du middag for to. Det var veldig gøy (jeg var ikke en av de man fikk kaste på). 

Jeg raste hjem for å rekke en pust i bakken før besøket kom. Jeg tror maten slo ann hos oss alle, de var ihvertfall høflige nok til å ikke si noe. Etter middag spilte vi "ligretto" og "rummy". 
For en dag det var!

Visste du at:
Du som borger i ditt samfunn har en plikt til å si ifra hvis du ser, hører eller har mistanke om at noe kriminelt er begått. Dette gjelder også hvis du tror det skjer noe mot et barn i sitt hjem. Bare fordi man ikke skal blande seg i hva andre familier gjør betyr ikke at du skal overse hva du har mistanke om. 
Det er ufarlig å ringe barnevernstjenesten for å spørre om dine mistanker er alvorlige nok til å gi en melding til barnevernet. 
Ring barnevernet 
Sandnes: 51 97 63 00
Stavanger: 51 91 26 00
Sola: 51653300

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar