søndag 18. september 2011

husmor helg

Det hele startet på torsdag når vi hadde studiedag (fri) fra skolen. Meg og en god venninne fra studiene skulle shoppe på kvadrat, men begynte med frokost på Wayne's coffee på Kvadrat. Jeg bestilte chai tea og en lys scone (de hadde ikke grov). Det var helt Magisk - med stor M. for en hærlig måte å starte dagen på, det hadde jo selvfølgelig noe med den jeg delte frokosten med også, men allikevel. 
Da jeg kom hjem bestemte jeg meg for å finne en oppskrift på scones for å se om jeg kunne gjenskape den deilige frokosten, og "jeg fant, jeg fant". På fredag laget jeg noen deilige scones.


Coffeehouse scones
gir 6 stk.
260 g mel
50 g sukker
1 ts bakepulver
½ ts natron
¼ ts salt
113 g smør – kald og kuttet i biter
1,7 dl skummet kefir
1 ts vanilje sukker
  1. bland det tørre
  2. ha i smørret bland til det er «crumbly», smuletet
  3. ha i melken.
  4. Kjevl deigen ut til den er ca 2,5 cm tykk og skjær ut rundinger.
  5. Stek midt i ovnen på 200 g i 20 min
tips: mot av melet kan byttes mot grovt mel.  
- da jeg blandte det tørre med smørret brukte jeg røre-vispene, men da jeg helte oppi melken måtte jeg gå over til deig-vispene. 



Da lørdagen kom brukte jeg formiddagen på å rydde i vente på mine to nevøer som skulle komme å hjelpe meg å lage muffins. Det var glede, latter og SØL!! Men som tidligere barnehagetante vet man hva man skal forvente og jeg må si jeg hadde tatt en prat med mor og barnehage hvis det ikke hadde blitt søl. Det var så gøy å stå med hver vår ts for å fylle opp muffinsformene, selv om det tok litt lenger tid å fyll opp enn jeg er vant med og halve røren lå på brettet, på kjøkkenbenken eller i de to små magene... 
vi laget "sjørøver-marmor-muffins" med knall blå ostekrem og hjerte strøssel på. Nam nam så godt det smakte med muffins og saft med de nærmeste mennene (og guttene) i familien. 

ostekrem:
125 g maturell kremost (jeg bruker Philadelphia light)
60 g mykt smør
4 dl melis
så mye som trengs av den konitorfargen du ønsker.










marmor muffins: http://inashusmorblogg.blogspot.com/2011/04/what-muffin.html









Min ektemann og jeg fant ut på lørdags ettermiddag at vi jo ikke hadde handlet inn noen lørdags-kose-middag, så til kiwi bar det. Vi bestemte oss for å lage hjemmelaget pizza med ulikt tilbehør. Vi hadde svinefilet, kjøttdeig og skinkebiter på av kjøtt, løk og chili og selvfølgelig ost. KJEMPE godt!

Siljes pizza bunn:
2 dl lunket vann
1/2 pk gjær
2 ss olje
litt salt (evt oregano)
og spe å på med mel til den er deigete. 










Så var det søndag. Idag skal vi ha ytrefilet av lam til middag. med poteter saus og grønnsaker. Jeg gleder meg. Nå må jeg bare finne en god oppskrift på hvordan jeg tilbereder ytrefilet. 

Visste du at:
I Rogaland, i 2011 mangler 4 av 10 barn som er plassert i fosterhjem en tilsynsfører. http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.7624953
Hva gjør en tilsynsfører? Besøker et barn som er plassert i fosterhjem 4 ganger i året for å se at barnet har det bra, og at hjemmet er skikket til at barnet kan bo der. Disse barna kan bli spart for mye om de nye hjemmene er bra. Du kan hjelpe! '


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar