onsdag 7. september 2011

cookies

Da var hverdagen i gang igjen. Skolen har begynt, det har vert en hektisk, men lærerik start.
Det har blitt lite tid til å skrive blogg, og mye tid på å være på forelesninger å lese.
Selv om man glemmer hvor hard det kan være å studere er det veldig gøy å treffe igjen klassekammerater! Det er også veldig søtt å se på det forvirra 1. åringene som ikke har peiling på hva de skal, hvilket bygg som heter hva eller om de i det hele tatt kommer til å være der neste uke.
Men mest av alt, tror jeg, har jeg savnet å ta en kaffe (eller kakao) i bokkafeen sammen med masse venner, både i klassen og de som går på andre ting!

Vi jenter har det slik at noen ganger må vi bare gjøre de tingene vi ser for oss. Slik hadde jeg det i går. Fordi i går hadde jeg sett for meg hvor deilig det hadde vert å spise cookies, dette har jeg egentlig tenkt på i noen uker, men siden jeg prøver å spise sunt og riktig har jeg klart å holde meg. helt til i går. Jeg laget middag, tex mex - se tidligere innlegg - og da vi hadde spist det laget jeg cookies. De var deeeeilige!!

Cookies
100 g mykt smør
135 g sukker
1 egg
150 g mel
1 ts vaniljesukker
1.5 ts bakepulver
60 g sjokolade
(75 g hakkede mandler, om du vil)


1. smør og sukker røres hvitt
2. tilsett egg
3. tilsett det tørre, også sjokoladen
4. formes som små topper med te-skje på bake papir
5.stekes i midten på 180 grader i 12-15 min (ca)


Tips: for at det ikke skal bli så klisseste dypp ts. i lunket vann eller hver kjeks.

Visste du at:
Det finnes 27 milioner slaver i verden idag, 100 år etter at det ble ulovlig med slavehandel.
I norge foreligger det en rapport som sier at det, i fjor - 2010, ble registrert og hjulpet 319 personer fra slaveri her i landet, flere var i Rogaland. 79 av ofrene var barn.
http://www.aftenbladet.no/innenriks/politikk/319-mennesker-er-ofre-for-menneskehandel-i-Norge-2851991.html

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar