søndag 27. november 2011

juleforberedelser

Min kjære er i kirka allerdere og gjør klar til julespillet som skal holdes idag i intro//stavanger. Jeg er hjemme for og koser meg. I uka hang jeg opp julestjernene i vinduene, jag klarte ikke å vente og etter middag skal jeg og Joakim, min ektemann, pyntejuletreet.
















Vi valgte å kjøpe et falskt et i fjord, litt trist, men vi fant ut at vi ikke kunne prioritere penger på et, halvråttent tre til 500-1000 kroner hvert år.

På torsdag laget jeg kakemenn med familien, to nevøer, mor, søster og bror, jeg glemte dessverre å ta bilder underveis men er kjempe fornøyd med resultatet.












Idag skal jeg begynne min søken etter "den nye jule-desserten". Det er nemlig slik at ikke alle, inkludert meg, tåler så veldig mye melk og i riskrem så er det mye melk! Nå har jeg bestemt meg for å få inn en ny tradisjon, en ny jule-dessert. Min første stopp på veien er hvit sjokolademousse, det er en del melk i denne også, men jeg skal i hvert fall prøve meg.




Oppskriften finner du her: http://www.aperitif.no/Oppskrifter2/kokebok/desserter-is-og-kaker/desserter/Hvit-sjokolademousse-med-kardemomme






Jeg hadde satt veldig pris på innspill på min søken videre, om du pleier å ha en annen dessert til jul enn riskrem, eller vet om en dessert som er veldig god så kom gjerne med et forslag.

Visste du at:
Hvis du ønsker å gi en gave som virkelig betyr noe så vil jeg anbefale deg å ta en titt innom røde kors' sider. Du kan sammen med venner og familie samle inn penger til et spesielt formål (eller pakke som de kaller det) f.eks. 2000 kr for å gi mat til 40 barn i en uke. Eller du kan gå nederst på siden til "beredskapslagrene til jul" og gi det beløpet du ønsker. Jeg skal ta en aksjon på facebook og prøve å få samlet inn til en pakke. 
For mer info se: http://www.minaksjon.rodekors.no/beredskapslager.aspx

4 kommentarer:

  1. denne desserten ska eg ha t jul...isje fullt så mye melk=)

    Ingredienser:
    5 egg
    5 ss sukker
    ½ l kremfløte
    ½ dl vann
    8 plater gelatin ev. pulver
    1 plate sjokolade

    Eventuelt kan det smakstilsettes cognac, madeira, portvin o.a...
    Fremgangsmåte:
    Pisk god eggedosis, pisk krem. Løs gelatin i vannet, la det varmes sakte opp til kokepunkt (ikke kok!!!). Riv sjokolade. Bland eggedosis og krem. Rør inn den litt avkjølte gelatinen i en tynn stråle. Rør godt!

    Pudding og revet sjokolade legges lagvis i en glassbolle, to fingerbredder med pudding for hvert tynne lag med sjokolade.

    Ikke strø sjokolade øverst før servering.

    Settes kaldt, gjerne et døgn. Serveres kald og gjerne pyntet med sjokolade og/eller krem

    SvarSlett
  2. Så mye fint du har fått strikket! :) Likte de filmstrikktingene dine! :) Har du laget oppskriftene selv? Flink du er!!
    Klem m

    SvarSlett
  3. har ikke laget oppskriftene selv.
    men har brukt mønstrene til å lage nye ting, som å bruke mønsteret på hermiones lue som både votter og pulsvarmere.
    og laget lue av mønsteret til bellas votter..

    SvarSlett