torsdag 14. juni 2012

kanel-knuter

Igår ble så fristet av et bilde jeg så fra coffeeberry, den beste kaffen i Norge, som ligger i Sandnes. Det var et bilde av en kanelbolle, i knute. Jeg har alltid hatt lyst til å prøve meg på knuter, men visste ikke hvordan så jeg søkte rundt på internett. Jeg fant to metoder å gjøre det på og kommer til å legge ut "bruksanvisning" på begge.

Bolledeigen er også en ny oppskrift som jeg fikk av ei kokkelærling, den var kjempe god og jeg kommer til å bruke den flere ganger. Dessverre er den deigen med melk men hvis du ikke kan ha det så anbefaler jeg denne oppskriften. http://mammaentilmillaoglinnea.blogg.no/1299624283_boller_uten_melk_opps.html

Jeg pleier også å pensle bollene med egg før jeg steker dem, men hvis du ikke kan ha egg så kan du pensle med melk etter steking, hvis du tåler det eller med olje, også da får de en fin gyllen farge.

her kommer oppskriften:
deigen gir ca 50 stk.
8 dl melk
320 g smeltet smør
250 g sukker
1350 g mel (1,35 kg)
20 g tørrgjær
(jeg brukte en pakke fordi vekten klarte ikke oppfatte gjæren før posen var tom, men ca en halv pk gjær.)
10 g kardemomme

1. bland alt det tørre i bollen (men spar 350 g mel)
2. tilsett melk og smør
3. tilsett resten av melet litt etter litt
4. la deigen heve 45 min - 1 time
5. form bollene evt sjevl ut og ha smør sukker og kanel i.
6. la heve min 30 min
7. stek i 10 min på 225'c

forming av kanel-knuter



Dette var den første metoden jeg prøvde.






Dette var den andre metoden jeg prøvde meg på, den var jeg mest fornøyd med!











Jeg laget noen med sjokoladestrø inni i tillegg til sukker og kanel, det var kjempe godt.



1 kommentar:

  1. Det så utrolig godt ut. Takk for tips og godt forklart oppskrift :)

    SvarSlett