onsdag 1. februar 2012

Ei smørje av husmor ting.

Nyttår:
Slik pyntet jeg til nyttår. Kanskje skal du ha et selskap om ikke lenge, kanskje konfirmasjon, da håper jeg du får en ide eller to.

Vi valgte å ha selv-servering på kjøkkenet så kunne vi ha mer pynt på bordet.

Jeg kjøpte lilla papir-pynt og silkebånd til glassene på søstrene grene.








Kulelysene fikk jeg av min lillesøster til jul, de passet jo kjempe godt nå til nyttår.
Hjertepynten på lysfatene er kjøpt på nille, de har mye fin pynt!

Duken er kjøpt på jysk og er av fløyel med blomstermønster på.







Kalkunen:
Man regner ca 500 g kalkun per pers.
Fyllet er løk og eple, to av hver tror jeg.
Kalkunen er smurt med smør, det må den også gjøres underveis i stekeprosessen.
Jeg krydret kalkunen med chili, hvitløk og paprika krydder.
Husk å sy igjen etter at du har stuffet, med hyssing eller bomullsgarn.
Beina og vingene må også knyttes sammen, inn mot kroppen.












Bestefar pulsvarmere.
Til morfar strikket jeg er par pulsvarmere, han har vert så kald på hendene i vinter. De er stikket i garnet silja, 50m pinnestørrelse 4. og er strikket ribbe, en rett og en vrang hele pulsvarmeren. Veldig enkle og gjort på bare noen timer.










Pai er inn i Tveter huset for tiden.





Forresten fikk jeg de søte rosene til bursdagen min, av ei utrolig søt jente! ta en titt innom bloggen hennes.

http://kremkremkrem.
blogspot.com/













 

 Pai deig:               Pai fyll:
                                               
124g smør                5 egg
200g mel                 2 dl melk
2 ss vann                1/2 pk skinke
                         1 løk                                                                       
1. smuldre smør og mel   1. bland egg og melk til eggerøre og    
2. tilsett vann            over paideigen.        
3. kna godt så den blir  2. strø skinke og løk i eggerøren
en "god" deig og sett       (så mye du ønsker)
den på kjøl i 30 min.    3. legg ost over røren og sett inn i
4. skjevl deigen på et      stekeovnen. stekes på 180'c i 25 min.
bord og legg den i         
paiformen.                                                         









Deilig kveldsmat.

Jeg har begynt å gå lei skive i det siste så da prøver jeg å finne andre alternativer. Her en kveld trengte jeg litt kveldsmat og fant ut at jeg ville prøve risnøtter i melk med bær, bålbær og bringebær, litt sukker trengtes, men det var uansett kjempe godt!!

Til slutt bare noen ekle tips til dessert!





Når man lager pannekaker til middag lag noen ekstra som kan spises som kveldskos sammen med is.
Jeg har her pannekaker med sirup og is med sjokoladesaus og omvendt. men kjære sa på tull at han heller ville ha sirup på isen og sjokoladesaus i pannekaka, og det fikk han, jeg klarte ikke å la være å le da jeg gav det til ham...















Ellers så kan du droppe pannekake med sirup og bare strø litt tutti-frutti på toppen.



Enklere blir det ikke...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar