torsdag 28. juli 2011

det sunne alternativ

Her om dagen fikk jeg så veldig lyst til å finne frem bakebollen og lage noe godt, men jeg hadde ikke lyst å lage noen sukker-søte muffins. Plutselig slo det meg at det jo er så enormt godt med rund stykker, så jeg tok en tur på internett og fant en oppskrift som jeg snudde litt rundt på. Jeg ble veldig fornøyd med resultatet og vil derfor dele med deg.

Jeg har desverre klart å slette bildet! Det var trist fordi de var så flotte. Men tro meg, de var kjempe gode!

Oppskrift:
500 g mel
350 g samalt hvetemel (eller grovbakst)
100 g havrekli
50 g linfrø
3/4 ss salt
1/2 dl olje
6 dl vann
1/2 pk gjær

1. bland det tørre
2. 6 dl lunket vann blandet med gjær
3. litsett gjær-vann og oljen i det tørre og bland
4. la heve i 30 min
5. rull ut. lag gjerne kringeler i stede for, eller i tillegg til, rundt baller.
6. etter hev i 30 min
6,5. hvis du vil så kan du pensle rundstykkene med egg og strø over havre gryn før du steker dem. (det så lekkert ut)
7. stekes på 200 gradet til de ser ferdige ut.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar